Baltijos šalių gyventojai laiko Kiniją ekonomine supervalstybe, kuri prisideda prie mažų šalių, tokių kaip Baltijos šalys, vystymosi, nepaisant Pekino keliamų iššūkių taisyklėmis grindžiamai tarptautinei tvarkai.
Kinijos informacinė įtaka Baltijos šalims: rizika ir stiprybės
Baltijos šalių gyventojai laiko Kiniją ekonomine supervalstybe, kuri prisideda prie mažų šalių, tokių kaip Baltijos šalys, vystymosi, nepaisant Pekino keliamų iššūkių taisyklėmis grindžiamai tarptautinei tvarkai.
Tai viena iš svarbiausių naujojo tyrimo, kuriame daugiausia dėmesio skiriama Kinijos informacinei įtakai Baltijos šalyse, išvadų.
Tyrimas grindžiamas Rytų Europos studijų centro (RESC) kartu su Latvijos tarptautinių reikalų institutu (Latvija) ir Tarptautiniu gynybos ir saugumo centru (Estija) atliktais nacionaliniais tyrimais, kuriais siekiama įvertinti trijų Baltijos šalių visuomenių imlumą ir atsparumą Kinijos įtakai informacinėje srityje. Atsakymai buvo renkami derinant tikslinių grupių ir visos šalies apklausas, o klausimai sugrupuoti pagal tris skirtingas sritis: ekonominę, vertybinę ir geopolitinę. Ataskaitoje pateikiami išsamūs šalių profiliai ir lyginamųjų rezultatų santrauka, o pabaigoje – politinės rekomendacijos.
Apklausos rezultatai rodo, kad visų trijų šalių visuomenės yra labai jautrios ekonominiams naratyvams.
Apklausos rezultatai rodo, kad visų trijų šalių visuomenės yra labai jautrios ekonominiams naratyvams. Tai gali reikšti tendenciją atskirti ekonominius klausimus nuo politinių, tačiau kartu gali būti ir pragmatizmo požymis, nes respondentai mano, kad Kinija yra svarbus, netgi būtinas gerovės kūrimo šaltinis stagnuojančioms arba menkai augančioms Vakarų ekonomikoms. Tyrimas rodo, kad strateginę komunikaciją reikia sutelkti į Kinijos ekonominių spąstų ir spaudimo taktiką bei ketinimus pakenkti demokratiniams procesams.
Šiek tiek stebina tai, kad lietuviai, atrodo, yra ypač imlūs Kinijos „abipusiškai naudingos situacijos“ diskursui, kuriame pabrėžiamas ekonomiškai naudingas dvišalių santykių tarp šalių pobūdis. Tai gali būti tiesioginis atsakingų institucijų nepakankamo strateginio informavimo apie ilgalaikį ekonominį poveikį rezultatas, nes daugelis mano, kad, pasikeitus Kinijos ir Lietuvos santykiams, gali kilti ekonominių nuostolių.
Vertybinėje ir politinėje srityse nuomonėms didelę įtaką daro įsitikinimas, jog mažos valstybės laikomos nepajėgiomis daryti įtaką pasauliniams politiniams procesams; visose trijose Baltijos šalyse labiausiai (63–73 proc.) sutinkama su teiginiu, kad jų šalis neturėtų kištis į Kinijos reikalus.
Vertybinėje ir politinėje srityse nuomonėms didelę įtaką daro įsitikinimas, jog mažos valstybės laikomos nepajėgiomis daryti įtaką pasauliniams politiniams procesams; visose trijose Baltijos šalyse labiausiai (63–73 proc.) sutinkama su teiginiu, kad jų šalis neturėtų kištis į Kinijos reikalus. Estai Kinijos norminių ir politinių naratyvų atžvilgiu nusiteikę skeptiškiausiai, tačiau taip pat demonstruoja stebėtinai skeptišką požiūrį į JAV lyderystę Europoje.
Apskritai pagrindiniai veiksniai, skatinantys visose trijose Baltijos šalyse priimti Kinijai palankius naratyvus, yra ekonominis pragmatizmas, mažos valstybės mąstysena, nepasitikėjimas savo vyriausybe, socialinis ir ekonominis nesaugumas ir socialinis ir politinis konservatyvumas.
Ataskaitoje rekomenduojama stiprinti Kinijos informacinės darbotvarkės Baltijos šalyse stebėseną bei analizę ir nagrinėti šią darbotvarkę kitų Kinijos naudojamų „aštriosios galios“ priemonių kontekste.
Ataskaitoje rekomenduojama stiprinti Kinijos informacinės darbotvarkės Baltijos šalyse stebėseną bei analizę ir nagrinėti šią darbotvarkę kitų Kinijos naudojamų „aštriosios galios“ priemonių kontekste. Joje politikos suinteresuotieji subjektai raginami stiprinti strateginę komunikaciją atskleidžiant ilgalaikius Kinijos geopolitinius motyvus, priemones ir būdus daryti įtaką ir naudą, kurią ji gauna iš Rusijos dezinformacinės veiklos. Ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas visuomenės grupėms, kurios yra labiausiai pažeidžiamos dezinformacijos, taip pat klausimams, dėl kurių visuomenė neturi aiškios nuomonės. Ataskaitoje taip pat raginama stiprinti Baltijos šalių visuomenių atsparumą ekonominiam spaudimui ir, svarbiausia, pasitikėjimą mažų demokratinių valstybių gebėjimu ginti savo pamatines vertybes ir interesus, kuriant koalicijas ir vykdant aktyvią užsienio politiką.
Daugiau informacijos: Simona Merkinaitė, Rytų Europos studijų centras, simona.merkinaite@eesc.lt
Skaitykite pilną publikaciją (anglų k.) čia.